HostingWijzer

De 6 bouwstenen voor een goede website

Een goede website bestaat uit een aantal bouwstenen. We zetten ze voor je op een rij, zodat er niets aan jouw website ontbreekt.

 

1. Gebruiksvriendelijkheid

 

Een van de meest significante bouwstenen is misschien wel gebruiksvriendelijkheid. Stel dat je zelf naar een website surft en die is niet fijn in gebruik, dan zou je waarschijnlijk snel weer weg zijn. Gebruiksvriendelijkheid is een breed begrip waar de meningen over kunnen verschillen, maar er zijn een aantal factoren vaak worden genoemd.

 

Snelheid is een belangrijk onderdeel: weinig zo vervelend als een slome website met een lange laadtijd. Een goede hostingpartij kan aan de snelheid bijdragen. Er bestaan tools waarmee je de snelheid kunt meten en met een paar muisklikken kunt zien wat je kunt doen om dit te verbeteren. Daarnaast verstaan we onder gebruiksvriendelijkheid ook dat je eenvoudig door een website navigeert. Kan een bezoeker snel vinden wat hij of zij zoekt, of moet er eerst veelvuldig worden geklikt? Een overzichtelijk menu kan daarbij helpen. Zorg dat je website is opgedeeld in handige categorieën en deel daar je menu op in.

 

2. Een fraai design

 

Het oog wil ook wat. Het is eigenlijk simpel: als een website er mooi uitziet, zijn we eerder geneigd om te blijven hangen. Maar het heeft ook weer een beetje met gebruiksvriendelijkheid te maken. Hele felle kleuren die pijn doen aan de ogen zijn bijvoorbeeld niet echt plezierig voor de gebruiker. Een design moet daarnaast overzichtelijk zijn. Tot slot laat het design van je website ook voor een groot deel zien wie je (of je bedrijf) bent. Een design bepaalt voor een groot deel wat je aan bezoekers wilt uitstralen.

 

3. Mobielvriendelijkheid

 

Het is anno 2020 niet alleen meer zo dat je website ook mobielvriendelijk moet zijn: het is eerder een. prioriteit. De smartphone zal de desktop langzamerhand steeds meer vervangen. Zo is al bekend dat de helft van de zoekopdrachten vanaf een mobiel apparaat wordt gedaan. Zorg dus dat je website op een smartphone of tablet net zo gebruiksvriendelijk is. Dit draagt er ook aan bij dat je beter wordt gevonden in Google, wat ons op het volgende punt brengt.


4. Vindbaarheid in Google

 

Je kunt nog zo’n fraaie, mobielvriendelijke en gebruiksvriendelijke website hebben, het heeft weinig waarde als niemand hem kan vinden. Maar hoe zorg je daarvoor? Een goede SEO bestaat uit drie pijlers: content, links en techniek. De techniek (hoe je website technisch in elkaar zit) zorgt niet alleen voor een goede SEO, maar maakt ook onderdeel uit van een algemene gebruiksvriendelijkheid. In het eerste punt gingen we daar dieper op in. Ook het plaatsen van goede content is niet alleen belangrijk om SEO-redenen: dit zorgt ervoor dat bezoekers op je website blijven. Dit behandelen we in de volgende bouwsteen. Tot slot scoor je hoger als relevante blogs of websites naar jouws site linken. Is SEO niet voor jou weggelegd en geef je het liever uit handen? Dan kun je eventueel een online marketing bureau inschakelen.

 

5. Waardevolle en relevante content

 

Als je wilt dat een bezoeker niet meteen weer wegklikt maar langer blijft hangen, dan kun je eigenlijk niet zonder waardevolle en relevante content op je website. Zorg dat je stukken goed in elkaar zitten en echt interessant zijn voor de bezoeker. Leef je in in bezoekers: waar zoeken ze op en wat hopen ze te vinden? Je kunt teksten aanvullen met passende video’s en afbeeldingen. Met interne links in je tekst kun je weer naar andere artikelen op je website doorverwijzen en hem of haar nog langer aan je website binden. Door zoekwoorden en tussenkopjes te gebruiken en een meta-omschrijving toe te voegen maak je je artikelen SEO-proof. Bovendien kun je interessante content weer delen op bijvoorbeeld je social mediakanalen en zo bezoekers naar je website lokken.

 

6. Mogelijkheden om je website aan te passen

 

Naast goede, tijdloze content is het ook belangrijk

dat je af en toe nieuwsberichten plaatst. Je klanten zijn dan altijd up-to-date van al het laatste nieuws en ontwikkelingen. Een website is snel verouderd en voortdurend aan verandering onderhevig, dus heb je baat bij een goed CMS waarin je makkelijk dingen kunt aanpassen.