De vraag โWat kost een webshop?โ is algemeen en lastig te beantwoorden, je kunt het namelijk zo gek maken als je wil en een (bijna) gratis webshop is ook mogelijk. Echter kunnen we wel een algemeen kostenplaatje schetsen wat voor de gemiddelde (serieuze) webshop ondernemer relevant is.
We houden bij deze totaalkosten rekening met aan de ene kant vaste kosten zoals het webshop abonnement en aan de andere kant variabele kosten zoals de verpakking- en verzendkosten.
# 1. Vaste Lasten van een Webshop
Voor de vaste lasten van een webshop dien je rekening te houden met de abonnementskosten van: webshop software, betaalprovider, mailinglist dienst, telefoonnummer, bankrekening, boekhouding, keurmerk, opslagruimte en kantoor. [1]Webwinkelsucces heeft de kosten van een webshop ook zeer overzichtelijk en goed op een rij gezet.
Hoewel veel starters deze laatste twee onderdelen niet zullen hebben aangezien ze vanuit huis starten is het toch goed dit mee te nemen in je eigen overweging aangezien vanuit huis werken vaak niet het lange termijn plan zal zijn. We zetten de vaste lasten op een rij in de onderstaande tabel zonder de kosten voor opslagruimte en kantoor, de kosten hiervoor kunnen te sterk variรซren en zul je de eerste paar jaren wellicht niet hebben.
Onderdeel: | Kosten per jaar (gemiddelden): |
Webshop software | โฌ 300,- |
Payment provider | โฌ 50,- |
Mailinglijst | โฌ 150,- |
Telefoon | โฌ 50,- |
Bankrekening | โฌ 75,- |
Boekhouding | โฌ 500,- |
Keurmerk | โฌ 250,- |
Totaal (exclusief kantoor en opslag): | โฌ1.375,- per jaar |
# 2. Variabele Kosten van een webshop (per bestelling)
Per bestelling zul je te maken krijgen met variabele kosten. In tegenstelling tot de vaste kosten heb je deze variabele kosten niet als je in het begin gรฉรฉn bestellingen hebt. Je loopt met variabele kosten een stukje minder risico maar je moet ze wel goed in kaart brengen om je winstmarge te kunnen berekenen. In onderstaande tabel geven we enkele gemiddelde kosten die je per bestelling kunt verwachten.
Onderdeel: | Kosten per bestelling: |
Verpakking | โฌ0,50 |
Porto | โฌ2,50 |
Retour & Manco | 3% |
Bank en iDeal | โฌ0,50 |
Totale variabele kosten: | โฌ3,50 |
Ook bij het overzicht met variabele kosten gaat het niet om de exacte getallen. Voor elke sector zijn de retourspercentages bijvoorbeeld compleet verschillend. Het gaat er echter om dat je een inschatting maakt die voor jou waarschijnlijk is en op deze manier alle kosten in kaart brengt.
Op deze manier kun je goed berekenen hoeveel omzet je ongeveer nodig hebt om winstgevend te zijn. We geven een rekenvoorbeeld.
Een webshop verkoop product X met een brutowinstmarge van 40% en een gemiddelde orderwaarde van โฌ50. Op basis van de bovenstaande kosten kunnen we berekenen vanaf welke omzet dit winstgevend is.
Verkoop: | โฌ50 |
Inkoop: | โฌ30 |
Bruto marge: | โฌ20 |
Variabele kosten | โฌ3,50 |
Netto Marge | โฌ16,50 |
Per verkocht product kan de webshop โฌ16,50 aan winst bijschrijven, om hiermee de vaste lasten te betalen dienen er 1375/16,50= 83,33 producten te worden verkocht.
Dus met 84 verkopen per jaar is de webshop uit de kosten, hierbij rekenen we arbeid helaas nog niet mee, het gaat hierbij enkel om de uitgaven te dekken. Dat zijn dus bijna 2 verkopen per week, oftewel een omzet van โฌ4.200 per jaar zonder dat je ook maar 1 euro overhoudt. Voor veel sectoren is een gemiddelde orderwaarde van โฌ50 en een bruto marge van 40% trouwens ook nog eens erg goed, gebruik de verwachte cijfers voor jouw sector om een persoonlijke berekening te maken.
- Tip 1: Houd je vaste lasten laag, bekijk in ons overzicht welke webshop software voldoende is voor jouw wensen en toch scherp geprijsd is.
- Tip 2: Doe zoveel mogelijk zelf, met name in het begin is dit van groot belang. Een dienst uitbesteden kan altijd later, door het zelf te doen bespaar je geld en leer je het bedrijf 100% kennen.
- Tip 3: Start klein, wellicht kun je beginnen zonder telefoonnummer, zonder boekhouder, zonder Keurmerk en nog meer. Zo kun je goedkoop starten en later bij genoeg omzet telkens uitbreiden.
Bronnen[+]