Al een tijdje waren we met een klant in discussie. Het probleem was de wat tegenvallende omzet uit een deel van zijn Business-to-business website. De zoektocht was in eerste instantie gericht op de bezoekersaantallen, die leken wat tegen te vallen. Totdat we wat dieper de marktcijfers indoken en erachter kwamen dat voor die specifieke niche de aantallen eigenlijk helemaal niet zo gek waren. De conversie bleek echter wel zorgwekkend. Teveel mensen bleven hangen in algemene informatie. Te weinig lieten zich naar de product pagina's leiden en daar aangekomen haakten veel potentiรซle klanten alsnog af. De commerciรซle keuzes van het product zelf (de prijsstelling etc.) leken daarbij geen probleem. Er leek iets met de site zelf te zijn. Dat was het moment dat we besloten eens een goede analyse op de site los te laten.
Analyseer het gedrag van bezoekers met Hotjar
Omdat we goede verhalen hadden gehoord, besloten we voor de analyse de Hotjar tool in te zetten. Dat had ook met de gunstige prijsstelling van die tool te maken. Veel leveranciers van analyse software hanteren โcorporate prijskaartjesโ en werken met maatwerk offertes. Hotjar is laagdrempelig.
Hotjar is een analysetool waarmee je het bezoekersgedrag op je website in kaart kunt brengen. Waar tools als Google Analytics je met name veel antwoorden geven op het niveau van de navigatie tussen paginaโs, zoomt Hotjar ook in op het gedrag op de pagina.
Stel dat uit Google Analytics blijkt dat mensen binnenkomen op een algemene productpagina maar vervolgens massaal afhaken. Hotjar geeft je de middelen om op die specifieke pagina te analyseren waar die hoge bounce rate door wordt veroorzaakt. Je krijgt door de Hotjar software mooie inzichten dankzij o.a. een heatmap.
Bij Hotjar zelf zien ze de betekenis van Hotjar als volgt: Begrijp hoe gebruikers gedraag je op je site, wat ze nodig hebben, en hoe ze zich voelen, en dat alles direct via onze tool.[1]Bron: Hotjar.com
- Als je een webshop hebt en bezig bent met optimalisatie is dit artikel over Webshop Optimalisatie een aanrader om te lezen op Webwinkelsucces.
Hotjar Heatmaps en Recordings
Heatmaps zijn feitelijk een gebundeld overzicht van waar bezoekers met hun muis naartoe bewegen, op klikken etc. Op die plaatsen waar de muis het meest terecht komt, komt een โhittevlekโ. Zoโn heatmap geeft dus inzicht in welk aspect van een webpagina de aandacht van de bezoekers trekt. Is dat inderdaad de button naar de productpagina, of toch die blogtitel eronder die net iets te veel aandacht vraagt?
Wat echter meer inzicht geeft dan alleen die heatmaps, zijn de recordings. Hotjar kan opnames van verschillende individuele bezoekerssessies maken. De bezoeker zelf is uiteraard anoniem, maar zijn of haar gedrag op je site komt voor je ogen โtot levenโ. Je ziet welk bewegingen hij met de muis over de pagina maakt. En je ziet dus ook haperingen in dat gedrag, de momenten dat de gebruiker lijkt te twijfelen. Het bestuderen van deze recordings is bijzonder leerzaam. Het helpt je tot in detail na te gaan waar op een webpagina de gewenste navigatie wordt verstoord door bijvoorbeeld het design of de content van de site.
De conversie funnel analyse van Hotjar
De funnel analyse van Hotjar is enigszins vergelijkbaar met functionaliteit in bijvoorbeeld Google Analytics. Je ziet op een geaggregeerd niveau hoe bezoekers door de site heen navigeren en hoe groot de percentages zijn die per stap afhaken. En in dit geval specifiek hoe ze door het traject heenlopen van landingspagina naar productpagina naar winkelwagen en uiteindelijk de betaling. Het geeft je cijfermatig inzicht in de prestaties van je site. Maar ook hier geldt weer dat de recordings helpen om echt inzicht te krijgen waarom die prestaties eigenlijk achterblijven.
Form Analyses
Een nuttige toevoeging is de formulier analyse. Van de formulieren op de site wordt een nauwkeurige analyse gemaakt die per veld aangeeft hoeveel tijd het invullen kost en of mensen op dat punt afhaken. In het klantvoorbeeld waar ik mee begon, bleek dat twee specifieke vragen in het bestelformulier nogal wat afhakers opleverden, terwijl ze eigenlijk niet cruciaal waren voor de verkoop. We vragen die informatie nu pas later in het traject.
De mogelijkheid van Polls en Surveys
Tenslotte is het nog mogelijk om bezoekers via een formulier om directe feedback te vragen. Een mooie aanvulling op de tool die je helpt om het gedrag zoals het door Hotjar in kaart is gebracht ook echt te gaan begrijpen.
Dus.. Werkt Hotjar voor jou?
Nu je weet wat hotjar is, kunnen we ook gelijk vertellen dat Hotjar niet uniek is.[2]Hotjar Alternatieven Toch maakt de gunstige prijsstelling (vanaf โฌ39 per maand) in combinatie met de eenvoudige manier waarop de functionaliteit werkt het zeker een aanrader. Er mist overigens ook nog het een en ander in de tool. Zo zou ik de mogelijkheid voor A/B testen een erg handige toevoeging vinden.
Officiรซle website: https://www.hotjar.com
De langzame, handmatige dagen van het verzamelen van gegevens en feedback zijn voorbij. Hotjar is een intuรฏtieve, visuele manier om gebruikersbehoeften te ontdekken, te consolideren en te communiceren.
Bronnen[+]
↑1 | Bron: Hotjar.com |
---|---|
↑2 | Hotjar Alternatieven |